Skontaktuj się z nami aby uzyskać więcej szczegółów


W codziennym jadłospisie dzieci powinny pojawiać sie takie produkty jak:
- mleko i przetwory mleczne (jogurt, kefir, mleko ukwaszone, sery i twarogi);
- mięso o niskiej zawartości tłuszczu (drób), 
- jaja;
- ryby najlepiej pochodzenia morskiego i przetwory rybne – bogate w białko i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
- tłuszcze pochodzenia roślinnego – oliwa z oliwek, oleje: słonecznikowy, rzepakowy, arachidowy, z pestek winogron i inne, margaryny miękkie;
- masło – jest tłuszczem zwierzęcym, jednak bogatym w karoten i naturalne witaminy (A,D,E,K) bardzo dobrze przyswajalne przez organizm dlatego powinno znajdować się w diecie;
- nasiona roślin strączkowych, orzechy – bogate w białka i tłuszcze roślinne;
- kasze, produkty zbożowe, pieczywo z pełnego przemiału;
- warzywa i owoce – źródło naturalnych witamin i soli mineralnych oraz błonnika.

 

 

Przykłady produktów w jadłospisie dzieci

 

ŚNIADANIE
- mleko lub napój mleczny (kakao, bawarka, kawa z mlekiem)
- zupa mleczna z dodatkiem kaszy lub płatków
- pieczywo mieszane
- niewielkie ilości tłuszczu (masło, margaryna miękka)
- produkty białkowe o wysokiej wartości biologicznej (sery, jaja, wędliny, ryby w różnej postaci, np. pasty)
- surowe warzywa lub owoce (ogórek, papryka, jabłko, banan).

II ŚNIADANIE:

powinno zawierać produkty trwałe i wygodne do przechowywania: kanapki z pieczywa z serem podpuszczkowym lub wędliną, warzywa i owoce, napoje (soki owocowe, herbata, woda mineralna niegazowana).


OBIAD:
- pełnowartościowe białko (mięso, jaja, ryby, sery)
- produkty skrobiowe – ziemniaki lub kasze, ryż, makarony
- rośliny strączkowe
- warzywa i owoce gotowane i surowe, zimą mrożonki
- napoje (soki, kompoty)
- w obiadach bezmięsnych wystarczy dodanie produktu dostarczającego białka zwierzęcego, np. ser do klusek, naleśników, czy też jajo
- jako deser można traktować kompot, sok owocowy lub porcje owoców.


 

PODWIECZOREK:
- budyń, kisiel
- jogurt, koktajl, mus
- sałatka owocowa z owoców świeżych, lepiej unikać owoców z puszki.

 


KOLACJA:

powinna być urozmaicona, niezbyt obfita, pozbawiona produktów ciężkostrawnych (potraw tłustych, smażonych, mocno przyprawionych), może być to danie gorące lub składające się z takich produktów, jakie są podawane na śniadanie. Kolacja powinna być podawana na 2 godziny przed snem.

 

TOP