Skontaktuj się z nami aby uzyskać więcej szczegółów

 

Racjonalne odżywianie to jeden z podstawowych warunków prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jego główne cele opierają się na zasadzie regularnego spożywania takich posiłków, które dostarczają organizmowi optymalnych ilości energii i zalecanych składników odżywczych we właściwych proporcjach z odpowiednią częstotliwością. Jakość i ilość spożywanych produktów pokarmowych musi być dostosowana do:

  • wieku, płci, budowy ciała, trybu życia, właściwości
  • psychofizycznych i fizjologicznych.

Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia; dzieci i młodzież powinny spożywać od 4 do 5 posiłków w ciągu dnia. Mniejsza liczba spożywanych posiłków będzie przyczyną
niedoboru energii, zwłaszcza przy ruchliwym, aktywnym trybie życia.


ZASADY W PUNKTACH:

  1. Nie przekarmiajmy dzieci. Dzieci mają żołądek własnej pięści. Nadmierne spożywanie posiłków prowadzi do rozciągnięcia żołądka i sprzyja nawykowi jedzenia większych porcji, co w połączeniu z brakiem aktywności ruchowej może doprowadzić do nadwagi.
  2. Woda to najlepszy napój gaszący pragnienie. Zastąp wszelkie napoje słodkie oraz gazowane wodą. Sto procent soku owocowego to dobry wybór, jednak również bardzo kaloryczny. Jeśli możesz – wyciskaj sok ze świeżych warzyw i owoców.
  3. Mówimy NIE produktom wysoko przetworzonym (chipsy, paluszki, chrupki, batony). Zamieńmy powyższe przekąski świeżymi i suszonymi owocami oraz ziarnami (pestki dyni, słonecznika, migdałami)
  4. Przyzwyczajajmy dzieci aby wszystkie posiłki spożywały przy stole. Dzieci spożywające posiłki przy stole nie są skoncentrowane na innych czynnościach, lepiej trawią, są szczuplejsze. Obecność rodziców bądź kogoś bliskiego uatrakcyjni dziecku posiłek, zacieśnia więzi rodzinne. Wspólne posiłki pomagają dzieciom cieszyć się różnorodnością jedzenia.
  5. Nie nagradzajmy naszych pociech słodyczami.
  6. Dbajmy o aktywność fizyczną dzieci. Bądźmy aktywni całą rodziną .Codzienne 30 minutowe spacery mogą być alternatywą spędzania wolego czasu przed telewizorem. W zależności od pory roku uprawiajmy wspólnie z dzieci sporty może to być jazda na rowerze, rolkach, pływanie, a zimą domowe ćwiczenia przy muzyce.
  7. Pozwólmy dzieciom dokonywać wyborów dotyczących zakupu owoców i warzyw.
  8. Pamiętaj aby dziecko jadło świeże owoce i warzywa 5 razy dziennie.
  9. Ograniczajmy spożycie cukrów i soli.
  10. Zachęcajmy dzieci do wspólnego gotowania. Dzieci z większą chętniej zjedzą zdrowe jedzenie, gdy uczestniczą w jego przygotowaniu. Dzieci lubią kolorowe i urozmaicone pożywienie.
  11. Najważniejszym posiłkiem jest śniadanie. Śniadanie dziecku dostarcza energii potrzebnej do koncentracji i nauki w szkole. Dzieci nie spożywające śniadania doprowadzi do szybszego pojawienia się uczucia głodu, zmęczenia i skłoni nasze dziecko do sięgnięcia po mniej zdrowe jedzenie.
  12. Nie pozwalajmy dzieciom jeść fast foodów.

TOP