Skontaktuj się z nami aby uzyskać więcej szczegółów

JAK POWINNA WYGL─?DA─?
??NIADANIÓWKA PE?üNA ZDRÓWKA TWOJEGO DZIECKA?
Podstaw─? po??ywnej ??niadaniówki s─?:

 

  • warzywa i owoce
  • pe??noziarniste produkty zbo??owe
  • dodatek produktu zawieraj─?cego bia??ko
  •  woda

 

Jak komponowa─? zdrow─? ??niadaniówk─?? Oto nasza podpowied??!

PRODUKTY ZAWIERAJ─?CE PE?üNE ZIARNA:
-Kanapki: pe??noziarnisty chleb, bu??ka grahamka, pieczywo mieszane
-Sa??atki: dodatek zbó?? - kasza jaglana, grzanki z pe??nego ziarna, pe??noziarnisty makaron, br─?zowy ry??, inne kasze (j─?czmienna, gryczana).
-Jogurty: dodatek musli lub otr─?b
-Domowe produkcje: placuszki, nale??niki, mufinnki przyrz─?dzone na m─?kach z pe??nego ziarna

OWOCE:
-Owoce ca??e
- Owoce w cz─?stkach
- Owoce w postaci sa??atki owocowej
- Szasz??yki owocowe
- Owoce jako dodatek do jogurtów naturalnych i koktajli
- Owoce w zdrowych domowych wypiekach, nale??nikach
- Mus owocowy
- Kisiel owocowy domowej produkcji
- Sok owocowy 100%
- Smoothie owocowe
- Niedos??adzane owoce suszone

WARZYWA:
- Warzywa jako dodatek do kanapek
 -Warzywa w sa??atkach warzywnych
- Surówki
- Warzywa ci─?te w s??upki (marchew, papryka, ogórek)
- Ca??e warzywa (pomidorki koktajlowe, rzodkiewka)
- Koreczki warzywne
- Zupy warzywne
- Soki 100% warzywne
- Chipsy warzywne
- Warzywa jako element: muffinek wytrawnych, farszu do nale??ników, omletów

PRODUKTY DOSTARCZAJ─?CE PE?üNOWARTO??CIOWEGO BIA?üKA:
- Kanapki: dodatek w─?dliny (najlepiej chudej, o zawarto??ci mi─?sa min. 80%, o niskiej zawarto??ci soli), sera (twarogowego, ??ó??tego, mozzarella), ryby, pasty z nasion ro??lin str─?czkowych (pasta z ciecierzycy, fasoli, soczewicy), jaj
- Sa??atki: z dodatkiem mi─?sa, sera, ryby, jaj, nasion ro??lin str─?czkowych (soczewicy, ciecierzycy, fasoli, bobu)
- Domowe produkcje: nale??niki (z mi─?sem, ryb─?, serem), omlety, jajka faszerowane, koktajle (na bazie mleka, mlek ro??linnych, ma??lanki, jogurtu, kefiru).

DODATEK ZDROWYCH T?üUSZCZÓW: orzechy, pestki, oliwki, wiórki kokosowe, mas??o orzechowe, oliwa z oliwek, oleje (olej lniany, rzepakowy).

WODA: woda mineralna (??rednio zmineralizowana, niskozmineralizowana)


Twoje dziecko lubi pe??ne cukru wody smakowe czy pe??ne ,,z??ego” t??uszczu kremy czekoladowe?
Mamy dla Ciebie propozycj─? zdrowych odpowiedników tych produktów:


DOMOWE ,,MAS?üO CZEKOLADOWE”

• 400 g suszonych fig
• 150 g oleju kokosowego
• 60g migda??ów bez skórki
• 150 g naturalnego kakao
• szczypta soli

Figi umy─?, zala─? wod─? i zostawi─? na ca??─? noc. Migda??y upra??y─? w piekarniku (150 stopni, 30minut). Figi zmiksowa─? blenderem, doda─? kakao, rozpuszczony w garnuszku olej kokosowy, pokruszone w mo??dzierzu migda??y, oraz szczypt─? soli. Wymiesza─?. Gdyby masa by??a za g─?sta doda─? odrobin─? wody (tej w której moczy??y si─? figi). Gotowy ,,krem czekoladowy” prze??o??y─? do szklanego naczynia i przechowywa─? w lodówce.


DOMOWA ,,WODA SMAKOWA”
Na co dzie?? dziecko powinno pi─? czyst─? wod─?. Czyli tak─? bez cukru i s??odzików oraz aromatów. Od czasu do czasu dla urozmaicenia mo??na nada─? wodzie smak. Jak to zrobi─? zdrowo?

Oto nasze propozycje:
• Woda + plasterki cytryny/limonki + ??wie??a mi─?ta
• Woda + kostki melona + ??wie??y rozmaryn
• Woda + kostki gruszki + ??wie??a melisa
• Woda + plasterki ogórka zielonego + ??wie??a mi─?ta

Od czasu do czasu mo??na wod─? os??odzi─? odrobin─? miodu.

 


Drogi rodzicu! Chcesz ??eby Twoje dziecko zjad??o ??niadanie w szkole?
Mamy dla Ciebie kilka porad:)

10 SPOSOBÓW NA NIEJADKA

1. WYJDZ POZA SCHEMATY

  • Ka??demu jedzenie tych samych produktów mo??e si─? znudzi─?. Do szko??y mo??na wzi─?─? nie tylko kanapk─?! Mo??e to by─? koktajl z ulubionych owoców, jogurt naturalny z odrobin─? domowego d??emu i orzechami, nale??nik z twaro??kiem i ??wie??ymi malinami czy ulubiona sa??atka.

2. ZRÓBCIE WSPÓLNIE ZAKUPY

  • Wspólne zakupy mog─? okaza─? si─? wspania??─? przygod─?, ale te?? nauk─?. W wolniejszy dzie?? zabierz córk─?, syna na lokalny targ. Pozwól wybra─? owoce i warzywa, które pojawi─? si─? nazajutrz w ??niadaniówce. Poka??, ??e pomidory s─? nie tylko czerwone i okr─?g??e! Jab??ka mog─? by─? kwa??ne, s??odkie, ma??e, du??e, czerwone, zielone, ??ó??te. Daj pow─?cha─? ??wie??ych zió??. Porozmawiaj z lokalnym sprzedawc─?.

3. DAJ DZIECKU WYBÓR

  • Dzieci lubi─? mie─? wybór i warto ten wybór oferowa─?. Pytanie jednak nie powinno brzmie─?: chcesz jab??ko czy batonika lub co chcesz jutro zje??─?? Wa??ne jest zaoferowa─? dwie zdrowe opcje np.: co by?? chcia?? zje??─? - jab??ko czy gruszk─?? Wola??aby?? zje??─? jogurt z owocami czy koktajl owocowy? To daje wi─?ksze szanse na to, ??e dziecko we??mie do szko??y co?? warto??ciowego.

4. ESTETYKA

  • Dzieci jak i doro??li jedz─? oczami. Warto si─? zastanowi─? czy to co dajemy dziecku do szko??y sami mieliby??my ochot─? zje??─?. Nie chodzi o tworzenie mozaik z warzyw, a ??adne pokrojenie produktów i ich u??o??enie w ??niadaniówce czy wybór apetycznego pieczywa.

5. DODAJ MI?üY AKCENT

  • Lubimy to co nam si─? dobrze kojarzy. Czy nie by??oby Ci mi??o wyci─?gn─?─? pude??ka ze ??niadaniem i zobaczy─? na nim karteczk─? z mi??ym napisem: np. ,,Smacznego” lub po prostu z u??miechem czy serduszkiem?

6. ?üADNIE OPAKUJ

  • Opakowania dla dzieci s─? bardzo wa??ne! Oprócz tego by by??o odpowiedniej wielko??ci i kszta??tu, trwa??e czy ??atwe do mycia warto pozwoli─? dziecku wybra─? te które b─?dzie si─? mu podoba??o np. z ulubionym motywem (kotki, pieski, kwiatki) czy idolem z kreskówki.

7. POSTAW NA ??WIE??E PRODUKTY

  • ??wie??o??─? produktów to kwestia odpowiedniego planowania ??ywienia. Zapewne ??aden cz??owiek nie lubi twardej, gumowej bu??ki sprzed trzech dni czy zwi─?d??ej sa??aty. Warto przyjrze─? si─? zwyczajom rodziny i kupowa─? na bie??─?co, co pozwoli je??─? produkty mo??liwie, ??wie??e i apetyczne.

8. ZJADANE TO CO ZNANE

  • Je??eli Twoje dziecko nigdy nie jad??o oliwek nie wk??adaj ich do ??niadaniówki, bo jest wi─?cej ni?? pewne, ??e wróc─? z Twoj─? pociech─? do domu. Niech produkt pojawi si─? kilkakrotnie na rodzinnym stole, zanim dasz mu go do szko??y. Niech Twoje dziecko pozna jego smak, kszta??t i zapach. Wa??ne jest opowiedzie─? sk─?d produkt pochodzi (z czego jest robiony, kto go wytwarza) czy gdzie ro??nie (na drzewie, krzaku, a mo??e w ziemi). Znane=bezpieczne.

9. OTOCZENIE

  • Warto si─? zainteresowa─? czy dzieci maj─? czas i warunki do zjedzenia drugiego ??niadania. Ile trwaj─? przerwy czy dzieci maj─? gdzie zje??─? posi??ek (czy klasy s─? otwierane na d??ugich przerwach by dzieci mog??y zje??─? przy ??awkach). W niektórych szko??ach praktykuje si─? cenny zwyczaj wspólnego jedzenia drugiego ??niadania ca??─? klasa wraz z nauczycielem.

10. MODA NA ZDROWIE - ELEMENT GRYWALIZACJI

  • Warto zaszczepi─? mod─? na zdrowe jedzenie nie tylko swojej pociesze, ale tak??e ca??ej klasie. Mo??na o tym porozmawia─? na zebraniu z nauczycielem i innymi rodzicami czy z dyrekcj─?. Dzieci lubi─? rywalizowa─? i mie─? to samo co inne dzieci, dlaczego nie wykorzysta─?? Sposobów jest wiele np. Poniedzia??ki z czerwonym warzywem (dzieci wybieraj─? jedno lub wi─?cej ulubionych czerwonych warzyw), czwartki z ulubion─? sa??atk─?.
TOP